שרון גבריאל - דיאטנית קלינית

אילו היה יודע המן הרשע כי שמו ודמותו ייזכרו בהיסטוריה היהודית על ידי אכילת עוגיות דמויות אוזניו, אולי היה חושב פעמיים לפני שהטיל פור וקבע יום טבח ביהודים. אבל הסוף ידוע –  המן ובניו נתלו ברחובות שושן, ואנו נהנים מאוזניים במילויים ההולכים ומשתכללים מדי שנה.

"מחירן" הקלורי של אוזני ההמן אינו זול (כ-250 קלוריות לאוזן, תלוי במילוי). אם ניקח בחשבון שאוזן אחת לא תמיד מספקת, במיוחד אם אנחנו במצב רוח חגיגי, התשלום עלול להיות כבד.

אוזני המן – חשוב לחשב גם את המילוי

ככל שעוברות השנים, כך משתנות לנגד עינינו אוזני ההמן המסורתיות, ואת מקומן תופסות אוזניים במילויים שהגו קונדיטורים מלאי אמביציה שמאסו בישן וברגיל.

החישוב הקלורי של אוזן המן סטנדרטית הוא פשוט: 100 גרם אוזני המן מכילים בממוצע 500 קלוריות. משקלה של אוזן המן סטנדרטית הנמכרת במרכולים הוא 50 גרם, ולפיכך אוזן המן אחת היא מכילה 250 קלוריות.

ערכן הקלורי של שתי אוזני המן שווה לערכה הקלורי של סופגנייה אחת. אולם, בעוד אכילת סופגנייה בחנוכה מלווה בתכנונים וחישובים קלוריים, אוזני המן נאכלים מבלי לשים לב…

תרומה גדולה לערך הקלורי של האוזניים נותן הבצק הפריך והעשיר בשומנים (מרגרינה או חמאה), אך כמה מוסיפים המילויים השונים, ומה הם מכילים?  

פרג

רכיב תזונתי אקזוטי במיוחד. הפרג נחשב לאחד המזונות העשירים ביותר בסידן: בכל 100 גרם פרג יש כ- 1,500 מ"ג סידן! (הקצובה היומית לאישה וגבר מעל גיל 50 שנים היא 1,200 מ"ג סידן), והוא עשיר במינרלים שונים, דוגמת ברזל, אשלגן, זרחן ומגנזיום. הפרג מכיל גם 18% חלבון מן הצומח ו-42% שומן (רובו שומן רב בלתי רווי).

חשוב לדעת כי כל 100 גרם פרג מכילים 525 קלוריות, ומילויי הפרג באוזני ההמן מכילים גם סוכר…

חלבה

עתירת שומן וקלוריות הנתרמות בעיקר מסוכר ומשומשום. כל 100 גרם חלבה מכילים 540 קלוריות ו- 30% שומן שמגיע משומן חד בלתי רווי ושומן רב בלתי רווי. כמו כן, כל 100 גרם חלבה  מכילים 60 מ"ג סידן.

אגוזי מלך

100 גרם אגוזי המלך מכילים 654 קלוריות. הם מכילים 65% שומן שרובו הוא שומן רב בלתי רווי, וחומצת שומן מסוג α לינולנית, שהיא מקור לחומצת שומן מסוג אומגה 3 ממקור צמחי.

אגוזי מלך מכילים גם 15% חלבון מהצומח, וכן הם עשירים גם במינרלים כגון אשלגן ומגנזיום. כמו במקרה של מילוי הפרג, גם כאן מילוי אוזני ההמן שמקורו באגוזים מכיל סוכר. 

תמרים

המילוי הכי פחות משמין, מכיוון שהוא מכיל בעיקר פחמימות והוא דל בשומן. כל 100 גרם תמרים מכילים כ-290 קלוריות.

התמרים עשירים באשלגן ומגנזיום, בחומצה פולית וויטמין A. הם עשירים גם בסיבים תזונתיים, ולכן מסייעים לפעילות מערכת העיכול.

שוקולד

עשיר בסוכר ושומן רווי. בשנים האחרונות החלו לייחס לשוקולד תכונות חיוביות, אולם מדובר רק בשוקולד מריר משובח המכיל 70% מוצקי קקאו.

כל 100 גרם שוקולד חלב מכילים 550 קלוריות.

השומן הרווי שמכיל השוקולד קשור לעלייה בסיכון למחלות לב וכלי דם, מכיוון שהוא מעלה את רמות הכולסטרול מסוג LDL (הכולסטרול הרע).

משלוחי המנות

מי שמקפיד על מצוות משלוח מנות בפורים, רצוי שישתדל להתחשב בחבריו, ויעשה מאמץ כדי לכלול במשלוח פחות שוקולד ועוגיות עשירות החמאה ומרגרינה ויותר מוצרים דוגמת אגוזים, תאנים ותמרים יבשים.

אלכוהול

מצוות "עד דלא ידע" היא מן המצווות החשובות והמהנות של ימי החג, האמורים להיות ימי משתה ושמחה. כפי שנאמר: "חייב אדם להתבסם בשתיית יין עד כדי כך שיתבלבלו עליו היוצרות ולא יידע להבחין בין ארור המן לברוך מרדכי".

אנשים שונים מגיבים באופן שונה לשתיית אלכוהול. התגובה קשורה במשקל הגוף, במין ובמצב גופני ונפשי, ולכן כל אחד צריך להכיר את נתוניו, ובדרך שבה "מתקבל" האלכוהול על ידי גופו.

לצריכת אלכוהול יתרונות וסיכונים:

ידוע כי צריכה מתונה של אלכוהול קשורה לסיכון נמוך למחלות לב אצל גברים מעל גיל 45 ונשים מעל גיל55 . ההמלצה לשתיית אלכוהול לגבר היא לא יותר מ-2 מנות אלכוהול ליום, ולאישה – לא יותר ממנת אלכוהול אחת ליום.

חשוב להקפיד על הכמויות, מאחר ששתייה מעבר לכמות המומלצת הופכת להיות גורם סיכון לשחמת הכבד ולסרטן שד בקרב נשים.

מנת אלכוהול מוגדרת לפי אחוזי האלכוהול במשקה.

אלכוהול – קלוריות למנת משקה

סוג משקהכמות במ"לתאור המנהקלוריות במנה
יין שולחני יבש150 ¾כוס מטבח (של 200  סמ"ק)100
רום204 כפיות100
וודקה453 כפות100
בירה לבנה 3.5%355פחית150

אז חג הוא חג, ושמחה היא שמחה, בעיקר בחג כמו פורים, אולם חשוב לזכור ולהיות מודעים למזון שאנו מכניסים לגופנו, ולנהוג בשליטה והמתינות.

פוסטים נוספים

שרון גבריאל - דיאטנית קלינית

קלוריות בלי ערך

מדוע לקלוריות ריקות ערך תזונתי נמוך? מדוע מומלץ להימנע מהן ואיך נוכל לדעת היכן הן מסתתרות בתזונה שלנו? המונח "קלוריות ריקות" הפך שגור בשנים האחרונות

קרא עוד »